Kunstner ville sprænge Løvehovederne i luften

En udstilling med Einar Herman Jensen
Bornholms Kunstforening havde lørdag eftermiddag fernisering på en udstilling med maleren Einar Herman Jensen, en dygtig og talentfuld kunstner, som måtte lide en ganske sølle skæbne. Som 17-årig – i 1932 – udstillede Einar Herman Jensen for første gang på Grønningen på foranledning af malerkollegaen, den anerkendte og respekterede kunstmaler og senere professor ved Kunstakademiet Olaf Rude.
Einar Herman Jensen blev snart udråbt til et kæmpe talent, og mange imødeså en stor karriere for den unge bornholmske kunstner.Men Einar Herman Jensen var vild. Både som menneske og som kunstmaler var han nærmest utæmmelig. Malingen blev pastost smurt på lærredet i tykke lag, og de vilde penselstrøg afspejlede nok meget præcist det voldsomme sind, som Einar Herman Jensen indeholdt.

Han holdt af at male i det fri. På nordlandet slog han ofte sit staffeli op og malede landskabet. En historie herfra fortæller, at turisterne ofte kom forbi for at se, hvad det var for en kunstner, der stod der og malede.» Hvordan kommer vi til Løvehovederne« spurgte de fleste, inden de drog videre, og snart blev Einar Herman Jensen godt træt af at høre om de evindelige Løvehoveder.Fra Moseløkken Stenbrud stjal han en stang dynamit, som han ville bruge til at sprænge den bornholmske turistattraktion i luften.Heldigvis – fristes man til at sige – mislykkedes projektet, og det eneste, Einar Herman Jensen fik ud af attentatforsøget, var et brækket ben og en tur på Allinge Sygehus.

Et mindre mysterie gemmer sig bag et af malerierne, som er med på denne udstilling. En udstillingsmærkat på bagsiden afslører, at maleriet oprindeligt er malet af den bornholmske maler Einar Nielsen Korlind og udstillet i dennes navn på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1926.Hvordan og hvornår maleriet er blevet til et Einar Herman Jensen-maleri vides ikke, men sikkert er det, at de yderste malinglag, som i dag er de eneste synlige på lærredet, er Einar Herman Jensens. Hvilket landskabsbillede, der gemmer sig inde bag, kan man kun gisne om.

De store forventninger, som folk havde til Einar Herman Jensen, kunne den unge kunstmaler dårligt håndtere, og snart kastede han sig ud i et misbrug af både stoffer og alkohol.Det er blevet til masser af gode billeder – også op gennem 1930’erne og 40’erne – men det totale sammenbrud var uundgåeligt, og i 1951 døde Einar Herman Jensen i en alder af bare 36 år.

Fernisering

Lørdag den 14. augusi 2010, kl. 14 -16